Brandstof unit PTU15/12M 12V
- Brandstof separator unit PTU15/12M
- Voltage : 12V
Algemene informatie Brandstof unit PTU15/12M 12V
- CJC-brandstofomloopfiltersysteem
Het CJC brandstofomloopfiltersysteem.
Herkent u het? De boot komt uit de winterstalling en u wilt gaan varen maar na verloop van begint de motor te haperen en slaat deze af. Nu kunnen er meerdere oorzaken zijn. U gaat kijken en ziet dat het brandstoffilter volledig verstopt zit met zwarte slurrie: dieselpest.
Wat is nu eigenlijk een dieselbacterie of dieselpest?
Dieselbacterie is eigenlijk een verscheidenheid aan verschillende bacteriën, gisten en schimmels. Deze kunnen onder andere via water en of lucht de tank binnentreden. Op zich is de bacterie niet schadelijk. Het is eerder de sludge die de bacterie bij het vermeerderen afscheidt, die schadelijk is. De bacterie leeft voornamelijk op de laag tussen de diesel en het water onderin de tank. Er is dus water nodig om last te hebben van dieselpest.
Dieselpest zorgt voor :
incomplete verbranding
verstopte filters
verstopte injectoren
putcorrosie in de brandstoftank
Ik tank altijd schone diesel, dus ik heb toch geen probleem?
Dat heeft u wel. De nieuwere generatie diesel. De zogenaamde EN590 kan tot 7% biodiesel bevatten. Deze trekt tot 20 keer meer vuil en water aan. De kans op dieselbacterie neemt met de nieuwere type diesel dus toe. Echter zelfs met GTL in je tank kan dieselpest voorkomen. Iedere diesel bevat namelijk water, echter wanneer er te veel water voorkomt in diesel kan dit slechte verbranding en dieselpest veroorzaken.
Water in diesel kan in drie vormen voorkomen:
gebonden water, is niet zichtbaar maar is altijd aanwezig
emulsie, de diesel ziet er dan wat glazig uit
vrijwater, dit is de meest bekende vorm en zit onder in de tank
Mocht dit aanwezig zijn dan is er een verhoogde kans op dieselpest.
Ik voeg preventief een bacteriedodend middel toe (biocide), dus ik heb geen problemen.
Door het toevoegen van een biocide kan diesel zijn smerende werking deels verliezen. Daarnaast geeft het afzet in de motor. De motor kan hierdoor dus eerder defect raken. Als je biocide toevoegt in het geval dat er al dieselbacterie aanwezig is, dan zal deze alleen de bacterie doden. Al het slugde blijft onder in de
tank. Deze zal dus inclusief het water verwijderd moeten worden.
Gelukkig is er een oplossing: het CJC brandstofomloopfiltersysteem.
Combi Noord beschikt over een filtersysteem waarmee alle vocht en vervuiling uit de brandstof verwijderd wordt. De tank wordt met dit systeem gespoeld. Dit gebeurt separaat van het normale brandstofsysteem.
Aan de hand van de tankinhoud wordt een filtersysteem met een bepaalde capaciteit gekozen.
Dit systeem reinigt periodiek uw tank waardoor de brandstof absoluut vochtvrij is en er geen algengroei zal ontstaan. Tevens kunnen wij een unit verzorgen die tijdelijk kan worden toegepast om sterk vervuilde tanken of tanken met algengroei te reinigen.
Hoe gaat dit in zijn werk?
Stap 1 - het doden van de bacteriën, schimmels en gisten
Stap 2 - het aansluiten van de externe filterunit bij voorkeur aan de bodem van de tank aanzuigen en aan de andere kant van de tank weer terugpompen
Stap 3 - zet het filter aan en open de bemontsteringkraan
Stap 4 - indien er veel slugdge en water in de tank zit kan dit direct via de bemonsteringkraan worden verwijderd
Stap 5 - er komt diesel uit de kraan, je kunt nu de kraan dichtdraaien
Stap 6 - laat het filter 20 tot 50 cycli draaien, af en toe de kraan van de waterafscheider openen om het water af te tappen
Stap 7 - de diesel en de tank zijn gereinigd en klaar voor het vaarseizoen
Brandstof unit PTU15/12M 12V
Specificaties
Voltage | 12V |
Referentie | CN-CJC001-12 |
Verzendkosten / bezorgservice
Verzendkosten in Nederland zijn € 9,50 incl. btw.
Per e-mail ontvangt u track & trace, met track en trace kun je jouw zending gemakkelijk online volgen.